Charlie Parker - No Noise (Box Set) 4CD
Termék leírás:
Az egyik legnagyobb hatású jazz-zenészként tartják számon Louis Armstrong és Duke Ellington mellett. Elismertségét és hírnevét mi sem bizonyíthatja jobban, mint a szakmai kritika hangját megszólaltató Scott Yanow jazz kritikus véleménye: „Parker vitathatatlanul minden idők legnagyobb szaxofonosa volt.” Beceneve a „Yardbird” (fegyenc, csirke/baromfi) vagy „Bird” (madár) még karrierje kezdetén ragadt rá és többféle magyarázat is született róla. Beceneve sok művében visszaköszönt, például: „Yardbird Suite”, „Chasin’ the Bird”, „Blue Bird” vagy „Bird Feathers”. Többek között a nevét viseli egy nightclub New Yorkban (Birdland) George Shearing híres száma a Lullaby of Birdland, illetve Wayne Shorter, Jaco Pastorius és Joe Zawinul zenekarának a Weather Reportnak, „Birdland” című kompozíciója.
Parker vezető szerepet játszott a Bebop stílus megalkotásában, amit gyors tempó (többnyire 200-300 BPM között) és a melódia helyett a harmóniára alapozott komlex improvizáció. Parker újszerű megközelítése a melódia-ritmus-harmónia hármashoz, hatalmas befolyással bírt és bír a zenészekre mind a mai napig. Sok szerzeménye vált többször feldolgozott standard zenévé, például a „Billie’s Bounce”, „Donna Lee”, „Antropology”, „Ornithology”.
Parker szárnyaló, gyors és ritmikailag aszimmetrikus rögtönzései könnyen ámulatba ejtheti azt, aki hallgatja. Mindazonáltal ha közelről vizsgáljuk a játékát hallhatjuk, hogy minden szólója teljes, tudatosan felépített frázis, ahol minden hangnak megvan a maga helye. Parker ötletei a harmóniákról forradalmiak voltak, bemutatva egy új hangzást, használva a skálák 9. 11. és 13. fokait, valamint egész sor új alterált akkordot és skála behelyettesítéseket (például tritónusz behelyettesítés). Szaxofonjának hangja egyszerre volt tiszta, metsző és szomorúan édes. Habár rengeteg felvétele demonstrálja Parker szikrázóan virtuóz és harmóniailag bonyolult játékát, -a korai „Ko-Ko” remek példa erre- bluest is ugyanolyan jól játszott. Téma nélküli blues improvizációja a „Parker’s Mood” egyike a legmélyebb hatású felvételnek, hasonlóan, mint Armstrong „West End Blues” vagy Miles Davis „Flamenco Sketches” című száma. Számos alkalommal keverte a jazzt más műfajokkal, a klasszikus zenén át a latin zenéig, kikövezve az utat a jövő jazz generációinak.
Parker egy ritmikai szótárat is létrehozott amelyben triolák, előke hangok, valamint a kromatikus játékmód (a célhang alatti majd afölötti félhangot szólaltatja meg a célhang előtt, illetve 3-4 félhangos fel- és lefutásokat játszik amelyek rávezetnek a célhangra) tarkították az átlépést egyik harmóniáról a másikra, ami sokkal nagyobb szabadságot adott a zenészeknek, hogy olyan, az az éppen aktuális skálán kívül eső hangokat is meg merjék szólaltatni, amiket azelőtt elkerültek a disszonancia miatt. Parkert csodálták egyedi frazálása és játékának forradalmi ritmikája miatt. Felvételein és a halála után kiadott Charlie Parker Omnibook-on keresztül egyéni stílusa hosszú időre meghatározta –és határozza meg ma is- a jazz zenét. Manapság műveit és ötleteit lejegyzik, tanítják, elemzik, így életműve minden jazzt tanuló diák tanulmányában helyet kap.
CD 1:
1. Sweet Georgia Brown 9:37
2. The Opener 12:48
3. Lester Leaps In 12:19
4. Embraceable You 10:35
5. The Closer 10:43
CD 2:
1. Mango Mangue 2:56
2. No Noise 5:56
3. Afro-Cuban Jazz Suite 17:16
4. Okiedoke 3:05
5. My Little Suede Shoes 3:06
6. Un Poquito De Tu Amor 2:43
7. Why Do I Love You? 3:08
8. Tico-Tico 2:45
9. Fiesta 2:52
10. La Cucaracha 2:45
11. Mama Inez 2:52
12. Estrellita 2:45
13. La Paloma 2:42
14. Begin The Beguine 3:10
CD 3:
1. Fire And Dandy 3:26
2. These Foolish Things Remind Me Of You 3:22
3. Light Green 3:55
4. Thou Swell 3:51
5. Willis 5:22
6. Don't Blame Me 2:21
7. Something To Remember You By / Blue Room 3:13
8. Roundhouse 3:12
9. Moose The Mooche 5:16
10. I'll Walk Alone 4:57
11. Ornithology 4:26
12. Out Of Nowhere 4:36
13. Don't Blame Me 5:01
14. Cool Blues 4:53
15. Groovin' High 5:05
CD 4:
1. Temptation 3:33
2. Autumn In New York 3:31
3. Lover 3:08
4. Stella By Starlight 2:58
5. Dancing In The Dark 3:15
6. Laura 2:52
7. Night And Day 3:10
8. I Can't Get Started 2:38
9. What Is This Thing Called Love? 2:37
10. Almost Like Being In Love 3:08
11. In The Still Of The Night 3:27
12. Old Folks 3:37
13. If I Love Again 2:25