Vass Valéria: Gitáriskola - Előképzős és 1. osztályos zeneiskolásoknak - Oktató kotta
Termék leírás:
Nincs szebb és értékesebb zenei anyag a gitártanulás alapjainak elsajátításához, mint a magyar gyermekdal és népdal. A népdalok tanulása közben lépésről-lépésre haladva fokozatosan fejlődik a növendékek kombinatív készsége, amely szükséges az „igazi” gitározáshoz. Közben a tanulók minden zenei alapismeretet játszva elsajátítanak. Tapasztalatom szerint egy kezdő hangszert tanuló gyermek szívesebben játszik olyan zenét, amit ismer.
A magyar népzenén kívül más népek dalai, ujjgyakorlatok, skálák és műzenei szemelvények is megtalálhatók a kottában.
Külön fejezetben szerepel a ráhúzott pengetés hüvelykujjal, mutató-, középső-, gyűrűs ujjal szabad pengetés, az együttpengetés előkészítése és az együttpengetés. A tanár feladata, hogy eldöntse, mikor melyik fejezetből akar tanítani.
A kottában a gyakorlatok, népdalok mellett üres húrokon ritmizált mondókák is találhatók. Ezeket szöveggel és ritmusnévvel is mondassuk el. A „mondókázás” fejleszti a gyermekek ritmusérzét tapasztalatom szerint szívesen gyakorolják és a váltott pengetés tanulása során szinte soha nem pengetik egy ujjal.
A kottában néhány ütemes gyakorlatok esetében az ismétlőjelek felett X jelet találunk. Ez azt jelei hogy többször ismételjük a feladatot. Eleinte beszéljük meg a tanulókkal, hogy otthon hányszor játsszák el, később bízzuk rájuk, gyakorolják addig, ameddig jól nem megy. Ezzel az önkontrolljukat is fejlesztjük. A gyakorlatok mindig az utánuk következő darabokhoz kapcsolódnak. Nem célom száraz ujjgyakorlatok vég nélküli ismételgetése, de úgy tapasztalom, hogy a gyerekek könnyebben játszanak lapról, ha előtte már találkoztak az új darabban előforduló nehezebb technikai fordulatokkal.
Az előképzős növendékeknek a ráhúzott és szabad pengetéssel játszandó dalok és gyakorlatok közül csak a könnyebbeket tanítsuk meg. Célunk az legyen, hogy a törzshangokat és az alapvető musértékeket ismerjék meg, de a legfontosabb feladat a biztonságos hangszerkezelés kialakítása a gitározás megszerettetése.
Azoknak az első osztályosoknak, akik nem jártak hangszeres előképzőbe, válogassunk a sok hasonló nehézségű népdal közül, némelyiket lapról olvasási gyakorlatként alkalmazzuk.
A „felelgetős” dalokat először tanítsuk úgy, mintha duó lenne, vagyis tanár-diák felelgetve játssza a szólamokat és csak ezután próbálja meg a növendék eljátszani egyedül az egészet. Az egyszeri együttpengetéses gyakorlatokat és darabokat a módosító jelek tanításával párhuzamosan is elkezdhetjük.
A gyerekek kedvenceikről készítsenek listát és gyakran játsszák el azokat. Az ismétlés nemcsak nagyon hasznos és élvezetes, de a technikájuk leginkább akkor csiszolódik, ha olyan darabokat játszanak, amelyeket már nagyon jól tudnak.
Az iskola szerkesztésében javaslataikkal nagyon sokat segítettek gitártanár kollégáim: Fodor Ferencné, Erőss Erna, Lorenz Dávid, Budai Lehel, Tornai Péter, és kis tanítványaim is. Ezúton szeretnék nekik köszönetét mondani.
Ezt a gitáriskolát növendékeimmel már kipróbáltuk, reméljük, másoknak is örömet okoz.
Jó gitározást kívánok: Vass Valéria